Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Fam. Jager - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Fam. Jager - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Door: ReigerTeam

Blijf op de hoogte en volg Fam.

21 Juli 2016 | Indonesië, Jogjakarta

21 juli, dag 12 :
‘s Morgens zijn we weer op pad gegaan om naar Yogyakarta te reizen met als eind doel de “Prambanan”. Maar onderweg gaan we nog stoppen om tempels te bezoeken. De eerste tempel is een klein tempeltje, maar Didi neemt ons mee naar een klein bamboe huisje naast de tempel. Hier gaan we naar binnen, het gasfornuis of eigenlijk hetgeen waar ze op koken, ongeveer 50 cm hoog, is gemaakt van lava van de vulkaan. Er staan wat tafeltjes met kruiden en groenten erop. De vrouw des huizes, een klein oud vrouwtje van ongeveer 85 jaar oud heet ons welkom en heeft in een andere kamer de thee klaar staan met allerlei hapjes. Als we aan tafel zitten komt haar man binnen, al even klein als zijn vrouw, een typisch Indonesisch mannetje. De mensen zijn zo gastvrij! Hierna weer op naar de volgende tempel, iets groter dan de vorige. Na deze tempel door naar Yogyakarta, naar het paleis van de Sultan, Sultan de IV. Dit is de sultan van Yogya maar heeft verder geen invloed meer. Hij werkt in het Gouvernementsgebouw. Verder nog een bedrijfje bezocht die Wajang poppen maakt van buffelvel en van hout, een batikfabriekje waar ze met de hand katoenenstof bedrukken en een bedrijf waar ze zilver verwerken tot sieraden. De meiden hebben inmiddels genoeg van alle tempels en dus gaan we eerst inchecken bij het hotel zodat zij in het zwembad kunnen en Anton en ik met Didi doorrijden naar de Prambanan. Dit is een hindoeïstische tempel een paar jaar na de Borobudur gemaakt, met als doel de Borobudur te overtreffen. Hier ook een rondleiding gehad met een gids, deze vertelde dat de Borobudur een afmeting heeft van 150x150 meter en deze tempels totaal 319x319 meter, het overtreffen is dus wel gelukt. Deze tempels zijn vaak beschadigd geraakt, de aardbeving in 2006 en de uitbarsting van de vulkaan Merapi in 2011. Het park is sinds 1,5 jaar weer open voor publiek. Er moeten nu nog 150 tempels worden herbouwd, minimaal 75% is origineel materiaal. Aan het eind van de tour begint het te regenen en dus op naar het hotel, het is inmiddels 18.00 uur. Een hapje eten en weer naar bed want morgenochtend hebben we de trein van 6.45 uur naar Mojokerto, daar worden we gehaald door Didi en gaan dan verder naar de Bromo.

• 23 Juli 2016 - 15:09

Marja:

Super leuk al die kleine bedrijfjes om te zien wat ze daar nog allemaal met de hand ook doen. En de tempels........inderdaad daar krijg je toch wel genoeg van hoor op Bali zijn er ook velen. Al zijn het super mooie gebouwen waar met veel liefde aan is gewerkt. Anton jij bent daar vast wel een reus met al die kleine mensjes hihihiih